FANDOM

Едва ли има човек който да не знае какво е вирус, но какво е вирус в една компютърна система? Вирусът е малка единица ( програма ) която обаче за разлика от другите видове софтуер които могат да ви бъдат полезни тук нещата стоят по друг начин. Вирусите най-често са малки програми написани с цел разпространение и поразяване на компютърни системи. Вирусите най-често прикрепят код към други файлове и по този начин ги заразяват, правят си копия и по този начин се репродуцират. Вирусите най-често поразяват изпълними файлове. С каква цел се създават вирусите? Има доста митове, че всъщност вирусите се правят от антивирусните компании, дали това е така не е доказано още, но определено целите на вирусите са много. Има такива които заключват файловете ви срещу откуп, трият, преименуват, местят и какво ли още не. Определено в днешни дни вирусите са неразделна част от сърфирането на всеки един от нас в интернет и повечето трябва да съумеят да се пазят от тях, защото един вирус може да навлече големи бели.

Вирусоподобни програмиРедактиране

Вирус (Virus)Редактиране

Компютърният вирус е програма, която е създадена с възможност да се размножава сама като заразява други файлове. Когато става дума за буут сектор (boot sector) вируси, тогава е заразен сектора за първоначално зареждане на операционната система на флопи или твурдия диск. Въпреки, че основната функция, която определя вирусите е това, че се размножават, повечето от тях са опасни, тъй като съдържат код, който поврежда информацията в компютъра. Първият компютърен вирус е бил открит през 1986 г. и от тогава до сега в света са регистрирани няколко десетки хиляди вируса. В повечето случаи само малка част от тях са активни и опасни, тъй като съвремените антивирусни програми до голяма степен предпазват потребителите от новите компютърни вируси, като предлагат комбинирана защита от Интернет червеи, вируси и троянски коне.

Червей (Worm)Редактиране

За разлика от вирусите, компютърните червеи са злонамерени програми, които сами се копират от една система в друга, вместо да заразяват файловете, разположени в компютъра. Например червей, който се разпоространява масово по пощата (mass-mailing email worm) изпраща копия до всички адреси за електронна поща, които може да открие записани в заразения компютър. Мрежовият червей се копира и разпространява по мрежата, Интернет червея се разпространява чрез Интернет и т.н.

Интернет Червей (Internet Worm)Редактиране

За разлика от вирусите, червеите не заразяват други файлове. Вместо това, те се копират и разпространяват докато изтощят напълно системните ресурси на компютъра Ви. Най-разпространените и известни съвременни червеи са Интернет червеите, познати като "email червеи", заради метода си на разпространение - чрез прикачени файлове към писма изпратени до адреси, взети от адресните книги на Outlook или Outlook Express. За да се предпазите от този вид вируси е необходимо никога да не отваряте прикачени файлове, които получавате неочаквано.

Троянски Кон, Троянец (Trojan)Редактиране

Троянският кон е програма, която се инсталира да върши нещо напълно нормално (напр. да изпълнява mp3 музика), но всъщност прави нещо злонамерено (напр. изпраща номерата на въведените кредитни карти нададен email адрес). Троянците, често са използвани, за да се получи таен достъп до системата, на която са инсталирани т.е. някой отдалечено да контролира компютъра Ви. Троянските коне не се размножават като вирусите и не се разпространяват като червеите.

Макро Вирус (Macro Virus)Редактиране

Макро вирусите са написани на езици за програмиране (например VisualBasic), които се поддържат от някои продукти като Microsoft Excel и Microsoft Word. Макросите са малки програмки, които са включени в даден документ, за да извършват автоматично някои действия за потребителя (например бързо пресмятане на дадена формула по зададени стойности). Макро вирусите са често срещана форма на вирусна зараза, която е надмината само от Интернет червеите, поради по-лесното им разпространение. Както при всеки друг вирус, и при макро вирусите има голяма опасност от загуба на данни. Въпреки, че досега Microsoft са въвели няколко форми на защита срещу нежелано изпълнение на макроси, тази форма на вируси е масово разпространена. Най-често макро вирусите заразяват така наречения "глобален шаблон" (global template - например Normal.dot в Word), за да се разпространят във всички други документи в компютъра.

Малуер (Malware)Редактиране

Злонамереният код, като вирусите, червеите или троянските коне, се нарича понякога "малуер".

Полиморфни Вируси (Polymorphic Virus)Редактиране

Полиморфните вируси променят кода си, за да се избегне откриването им от антивирусните програми. Полиморфният вирус се прекодира или променя всеки път, когато се записва. Това прави възможността за възникване на вариации много голяма.

Буут Сектор Вирус (Boot Sector Virus)Редактиране

Boot sector вирусите се разпространяват чрез заразени флопи-дискове. Това обикновено се случва, когато потребителя остави дискета във флопи-дисковото устройство. Когато системата се стартира следващия път, компютърът се опитва първо да зареди от флопито. Ако дискетата е заразена с boot sector вирус, то той ще се запише в boot sector-а на твърдия диск. За да предпазите компютъра си от boot sector вируси, е добре да промените настройките в CMOS така, че да позволяват зареждане на операционната система само от твърдия диск - C:\, но не и от флопито - A:\.

Стелт (Stealth)Редактиране

Стелт вирусите се опитват да се скрият и да не могат да бъдат открити. Един от методите за това е пренасочването на повикванията направени към заразения файл. Например, вирусът може да стои в паметта, и само когато бъде направена заявка за писане върху дискета, той да се активира.

Файлови Вируси (File Viruses)Редактиране

Файловите вируси заразяват изпълними файлове, чрез вмъкване на код в някои части на оригиналния файл така, че този код да може да се изпълнява, когато някой се обърне към оригиналния файл. В някои случаи файловите вируси могат да надпишат цял файл или да изтрият оригинала и да създадат вирусно копие със същото име. Файловите вируси винаги имат за своя цел операционната система (Windows, UNIX, Macintosh, DOS и др.). Надписването на цели файлове води до пълна и невъзвратима загуба на оригиналните данни.