FANDOM

Solaris е Unix-базирана операционна система, разработена от компанията Sun Microsystems.

За всички версии след Solaris 9, Sun Microsystems предлагат за свободно изтегляне (но в бинарен вид, т.е. не с открит изходен код) некомерсиален вариант на Solaris по лиценза CDDL. Този вариант се различава от комерсиалната версия по това, че Sun Microsystems не предоставят техническа поддръжка, няма документация в печатен вид и липсва известно количество несвободен софтуер (Value Added Software).

През юни 2005 година, Sun Microsystems решават да открият част от изходния код на Solaris 10 и да стартират проекта OpenSolaris. Разработката на следващата версия на Solaris - версия 11.0 - се провежда в сътрудничество с общността OpenSolaris и в значителна степен на основа на кода на OpenSolaris 1.0.

По-ранните версии, базирани на BSD UNIX, се наричат SunOS. Във варианта SunOS 5 изходният код е преведен на база на System V, а името беше променено на Solaris 2. След излизането на версия 2.6, Sun Microsystems изключват двойката от името, а следващата версия наричат Solaris 7. Към началото на 2007 година последната налична версия на Solaris е Solaris 10 (достъпна за свободно изтегляне от официалния сайт на компанията Sun Microsystems). Същевременно тече интензивна работа по разработката на Solaris 11.0 (с кодово название на проекта "Невада").

Външни препратки Редактиране

Solaris Operating System, официален сайт